En ny generasjon pressemelding

Tradisjonelle pressemeldinger er på vei ut. Inn kommer en ny generasjon pressemeldinger. Sosiale medier innflytelse på de store mediehusene vokser. Den brukerstyrte massen har økt kraftig de seneste årene, og ingenting tyder på at veksten kommer til å flate ut. Med denne drastiske endringen i vanlige folks medievaner, må bedrifter og mediehus tilpasse sin kommunikasjon til kanalen de kommuniserer gjennom; altså sosiale medier.

Todd Defren og PR-selskapet SHIFT communications har i lang tid arbeidet med PR innenfor Sosiale medier. De har utviklet en ny mal for hvordan man skal bygge opp en «pressemelding» på nettet. Se hvordan de har laget malen og hvordan de har brukt den i et eksempel. Som kanskje verdens første pressemelding tilpasset kanalen Sosiale medier, er denne malen et godt utgangspunkt for å videre utvikling. Det har skjedd en enorm utvikling i forhold til bruk av sosiale medier, spesielt i Norge.

SHIFT bemerket seg også denne trenden, og fulgte derfor tidligere i år opp med et såkalt «Social Media Newsroom«. Dette er slags interaktiv, multifunksjonell nettside som samler linker, informasjon, pressemeldinger, blogger, medieoppslag osv. på én side. Til sammenlikning kan den minne noe om Netvipes.com, men er i større grad en presentasjon av for eksempel en bedrifts kampanje(r). Se malen og et eksempel på SHIFT selv.

6. september skriver Defren et nytt innlegg i sin blogg, hvor han ytret ett klart ønske: «The End of the Social Media Release«. Argumentet bak denne uttalelsen, var absolutt ikke for å ta avstand til den nye måten å kommunisere på, men rett og slett for å avskaffe tradisjonelle pressemeldinger. Han uttaler at han ønsker at Social Media Releases skal bli standarden for hvordan vi nå presenterer en sak for pressen, og kjører kampanjer. I innlegget peker han på hvordan Cisco Systems hadde løst dette i sin nyeste kampanje. Bruk av videoer, linker, feeds og liknende har sammen med informasjon (og en side hvor de har lagt tradisjonelt skrevne PM’er), er helt i tiden.

Fremtiden vil vise hvordan større selskaper kommer til å tilpasse seg Sosiale medier, både i forhold til bedriftspresentasjon, kundekontakt og markedsføringskampanjer. Jeg tror det vil skje mye spennende på denne fronten i tiden som kommer.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s