Hva er buzz???

For mange er buzz et ukjent ord. Den mest nærliggende assosiasjonen er vepsens summing, eller støyen fra storbyen. Buzz på nettet har mange likheter med begge disse assosiasjonene.

I sammenlikningen med vepsens lyd, kan vi forestille oss at buzz er vepsens stemme. Man hører vepsen fordi den buzz’er. Når det er mange vepser hører man lyden sterkere, og er man i nærheten av et vepsebol kan buzz’en nesten bli overveldende.

Støyen fra storbyen kan man også forestille seg at er byens stemme. Stemmen består av et sammensurium av stemmer og lyder fra nært og fjernt. Disse lydene lager et jevnt buzz-teppe som omkranser byens innbyggere, både til irritasjon og glede. Er man ny i byen kan byens buzz oppfattes som skremmende. Etter hvert som tiden går, blir man selv en del av storbyens gåtefulle og uendelige buzz’ing.

I Dag Petter Svendsens blogg, kommunevalget2007.no,  prøver han å forklarehvordan han kan måle buzz (med valgkamp som utgangspunkt): Bloggernes og YouTube-brukernes politiske debatter og omtale av politikere og partier produserer en mengde ord, som for eksempel navn på partier eller kandidater. Ordene utgjør kan kvantifiseres, struktureres og målesSlik er det mulig å avdekke hvilke temaer, hendelser eller personer som diskuteres på blogger og i andre social media, samt omfanget av diskusjonene, eller den buzzen som genereres.

I det mediet som Internett er, ligger det dermed fantastiske muligheter til å måle buzz, det vil si folks meninger og ytringer. Man har mulighet til å finne ut hvilke temaer folk skriver mest om, og samtidig kan man måle effekter av kampanjer på en helt ny måte. Tidligere har man vært begrenset av antall klikk og statistikken man kan få ut av linking osv.. Buzz skapes ved hvert eneste tastetrykk. Buzz er en mening, en ytring, et signal til andre om at det er noe du vil fortelle om.

Så kommer spørsmålet;

Om man kan måle buzz, hvordan kan man da skape det?

I et innlegg diggme.net blogger man om bloggens innflytelse. I innlegget stiller de spørsmålet om de tradisjonelle masse­mediene kan utnytte blog­genes markeds­førings­potensial? Med andre ord, hvordan man kan skape buzz rundt seg selv gjennom å bruke sosiale medier og social networking. I et innlegg på Online Journalism Review skriver Mark Glaser blant annet at Mediehusene nå har begynt å jobbe med – i stedet for imot – blogosfæren. Dette er i seg selv ingen nyhet. I går fikk Dagbladet.no premie for årets nettside av Mediebedriftenes Landsforening. I juryens begrunnelse står det blant annet at: – Leserne må føle at det er en tilstedeværelse på nettstedet og at de blir tatt vare på. Slik at hvis de gjør noe aktivt, så er det noen som reagerer på det.

Dette bare understreker betydningen av buzz i vår hverdag. Skal man ha annonsører må man ha lesere. Skal man ha lesere må man være villig til å pleie dem gjennom å fornye seg. Det handler altså om å være innovativ innenfor de sosiale mediene, og møte brukernes forventninger. Dette stiller krav til både innhold, tjenester og design. Det viktigste prinsippet innenfor sosiale medier er at det er brukerstyrt, men nå har man akkurat begynt å forstå hvordan man kan styre brukeren. Dette er heller egentlig ikke noe nytt. Innenfor PR, markedsføring og reklame har man alltid benyttet påvirkning og overtalelsesteorier for å få «forbruker» til å ta sitt eget valg. Det som er nytt er virkemidlene, verktøyet og arenaen kommunikasjonen foregår på.

Hvis vi går tilbake til Glasers innlegg, så peker han også på et annet interessant fenomen knyttet til buzz. Han peker på hvordan en enkelt link på hjemmesiden til en oppegående blogger, kan føre til massive klikk og økt buzz rundt en sak. I bloggen Online Marketing Trends kan man få en oppskrift på hvordan skape buzz gjennom sosiale medier. De sammenlikner det å skape buzz om en sak med grasrot-markedsføring, også kalt word-of-mouth. I sosiale medier burde vel uttrykket heller vært word-of-the-touch, også kalt e-læring. De samme prinsippene gjelder, bare at nå benytter man seg av Web 2.0, i stedet for kjerringskravel og papirmedier.

Det er altså ingen tvil om at det er mulig å skape buzz. I hvilken grad man er vellykket i en buzz-kampanje er mer avhengig av hvem man har med på laget, og hvilke kunnskaper man har om arenaen man kommuniserer på. Man må åpne muligheten for at brukeren skal kunne komme med egne bidrag. Dette er blant annet grunnen til at Facebook, YouTube, Flickr osv. har blitt slik en suksess ikke bare innenfor nettsamfunn, men som en media- og atferdstrend innenfor det samfunnet vi lever i.

Buzz påvirker oss. Vi påvirker buzz. Jeg er buzzblogg. Takk for denne gang. More to come…

Advertisements

4 responses to “Hva er buzz???

  1. Tilbaketråkk: PR på nett - Støtt Burma « Colt Kommunikasjon

  2. Tilbaketråkk: Rødglødende PR-kampanje i sosiale medier « BuzzBlogg

  3. Tilbaketråkk: Hvordan kan bedrifter bruke Facebook, YouTube og andre sosiale medier som en effektiv kanal i sin markedsføring « Colt Kommunikasjon

  4. Tilbaketråkk: Staten på Facebook? « Colt Kommunikasjon

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s