Lanserer YouTube i skolen

Nettstedet Propaganda skrev i går om en egen YouTube-utdannelse. Propaganda meldte at studiet i hovedsak går ut på å se på filmer på YouTube, og legge inn sine egne kommentarer. Hensikten med studiet skal være å utforske den rollen som YouTube har fått i dagens mediesamfunn. Selvfølgelig legges alle foredrag ut på YouTube under brukerprofilen mediapraxisme. Under kan dere se hvordan en av studentene presenterer studiet.

Er dette fremtiden? Personlig tror jeg at det vil dukke opp flere slike utdannelser, men de vil aldri overta for sosial omgangen med andre mennesker. Skolene kommer likevel til å bli nødt til å endre seg drastisk. Det er derfor bekymringsverdig at vi ikke har kommet lenger i utviklingen. Hvis dere ser på klippet under, så ser dere hvordan Pitzers forelesere har valgt å bruke YouTube som et læringsverktøy. Her er det mye forbedringspotensiale, både retorisk, gjennomføringsmessig og kvalitetsmessig. For meg har ikke foreleserne ved dette studiet forstått hvordan de skal kommunisere i det mediet hun underviser i:

YouTube-studiet er innovativt, men klarer de å beholde den samme akademiske og pedagogiske kvaliteten? For meg ser videoene fra Pitzer College i California uprofesjonelle og kjedelige ut. Jeg kan ikke se at videoforedrag fra et noe rotete klasserom kan ha noe særlig grad av læringseffekt eller inspirasjon. Videoer på YouTube behøver ikke koste mye å lage, og kvaliteten behøver ikke være den beste, men hvem gidder å bruke tiden sin på noe som er kjedelig, når man kun er noen få tastetrykk unna noe som er gøy.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s