Budskapsutforming i sosiale medier

Jerry Doyle visepresident i CommCore Consulting Group har forsket på budskapsutforming i sosiale medier: 

I Sosiale medier som blogger og nettsamfunn kan budskapet forandres og misforstås i større grad enn ved bruk av tradisjonelle kommunikasjonskanaler som TV, radio og aviser. Sosiale medier og internett representerer et ikke-kronologisk dynamisk system hvor det nettplasserte budskapet vil ha få likhetstrekk med den originale formen. Et nettsamfunn kan virke som et risikofylt, kaotisk og tilfeldig sted å sende ut strategiske budskap. Så det bør foretas risikoanalyser før man tar steget i denne digitale verdenen.

For å oppnå ønsket innfallsvinkel og effektiv spredning av budskapet har Jerry Doyle utviklet fire holdepunkter.

Kvalitet istedenfor kvantitet. Hvor sterkt og hvor lang levetid har budskapet i sosialer medier? Budskapet bør være blottet for meningsløst innhold og generisk lovprisning. Forhør deg med kolleger om budskapet er holdbart i forhold til ytre omstendigheter (f.eks: har andre virksomheter lignende budskap i sin markedsføring av produkter/tjenester?). Hvis dette er tilfellet må budskapet forandres og forbedres. Budskapet bør også være i samsvar med tidligere sendte budskap. 

Pre-test budskapet. Lekk budskapet i bestemte blogger og nettsamfunn. Hvordan tolker/mistolker nettbrukerne budskapet. Er budskapet holdbart vil påvirkningskraft og utvikling være avgjørende. Dyktige nettkommunikatører skaper og opprettholder debatter.  

Grasrot PR. Dette er PR skapt av nettsamfunnsbrukere. Sosiale medier opplever å bli utsatt for slike grasrot forsøk siden systemet er brukerbasert. Grasrot PR har den fordelen at budskapet fremstår som spontant med ingen form for mediestruktur.  Det anbefales ikke å lage en falsk profil (ofte referert som astroturfing), der PR-rådgivere kamuflerer budskapet slik at det tilsynelatende fremstår å være opprettet av nettsamfunnsbrukerne. PR-rådgiveren sin oppgave vil være å etablere og administrere, ikke etterligne.   

Innhente nødvendig kompetanse. Dette er helt avgjørende for å øke verdien til virksomheten. Med unik kompetanse kan du utvikle et kraftfullt program for neste kampanje. Informasjonen du innhenter i sosiale medier er uvurderlig. Før fikk du vage målinger på reaksjoner, mottakelse og persepsjon. Nå får du nedskrevne og spesifikke øyeblikkelige svar på budskapet du sender ut.  

Digitale medier har eksistert i en årrekke og men først i senere tid har kommersielle aktører bemerket påvirkningskraften til bloggere og nettsamfunnsbrukere.   

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s