Kleskjeder satser hardt på Facebook

I dag kunne vi lese om H&M som satser på å nå nye og gamle kunder gjennom Facebook. De bruker Facebook bl.a. til å legge ut nyheter om kolleksjonene, de legger ut bilder og lar folk være aktive i H&M-samfunnet. Det geniale er at folk som ikke liker H&M ikke gidder å melde seg inn i gruppen heller. Dermed lager alle fornøyde kunder en positiv aura rundt produktene til kleskjeden.

H&M er på ingen måte unike ved at de markedsfører seg på Facebook. Den amerikanske kleskjeden American Eagle (AE), satser også, om enn med en litt annen strategi. AE har plukket ut en liten del av sortimentet sitt og henvender seg til kvinnelige fans i sin gruppeprofil. De markedsfører sin kolleksjon «aerie» som er pysj og undertøy gjennom nettsamfunnet. De spiller på pysjamasparty og ungpikedrømmer i markedsføringen. Også her er man også ute etter å skape en utelukket positiv atmosfære (selvfølgelig). Man kan f.eks. stemme over hva som er drømmejobben. Svaralternativer: Actress/model, humanitarian, business woman og wife of a millionaire. Det er tydelig at strategien er en suksess; gruppa har nesten 50 000 medlemmer, det er mer enn det dobbelte av hva H&M har!

Er det noen som vet om andre brands som har greid å skape en stor menighet på i sosiale medier? Skriv en kommentar under da vel! : )

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s