Sosiale medier i musikkverden

Sosiale medier har åpnet verden for brukergenerert innhold. Et fenomen som har vokst frem de seneste årene er såkalte Mashups. Navnet stammer mest sannsynlig fra musikkens verden, hvor blant annet genren HipHop har hatt en sterk innflytelse. Mashup går ut på å blande data fra flere kilder, slik at de utgjør en ny mening/helhet. Fra et PR-ståsted er foregår det en veldig spennende utvikling innenfor Mashups, fordi det kan føre bedriftene nærmere målgruppen, og dette kan igjen føre til en tettere relasjon mellom bedriften og kundene. Mashup-applikasjonen er ofte laget av en uavhengig tredjepart, men brukes i større og større grad som nye produkter og tjenester for å trekke brukere til bedriftenes nettsider. En enkel måte å illustrere Mashups på er gjennom musikk…

Fra musikkens verden kan du se et eksempel på hvordan «Partyben» har mashet sammen en musikkvideo bestående av The Police (Every step you take) og Snow Patrol (Chasing Cars). Mash up’en heter følgelig «Every Car you chase»:

Syntes du dette var spennende, kan jeg anbefale VJ Brewski’s Mashup-side. Jeg legger også ved en liste av Mashups, som er helt utrolige: New York Groove Theory, Jack the Monkey, Beastie Boys vs. The Bloodhound Gang, How we do cocaine, Stand by me, What about crunk, Warning, rush where its at og mange flere. Vil dette være neste generasjons VG-liste?Dersom du er interessert i å finne Movie-mashups, finner man flere gode hos thetrailermash.com.

Det må likevel nevnes at mashups ikke utelukkende foregår i musikk-og filmverdenen. Web feeds, web services og sreen scraping er også andre eksempler på mashups. MashupAwards.com kårer blant annet månedens beste mashup. På Zdnet kan du få en «faglig» innføring av hva mashups er. Det lages ca. 10 nye mashup-applikasjoner hver dag, i følge introduksjonsvideoen. Google Maps blir ofte brukt som et eksempel på en vellykket mashup.

Vil dere at jeg skal skrive mer om andre typer mashups i fremtiden? Hva syntes dere om videoene?

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s