Organiseringskaos?

Det er mange tjenester som samler forskjellige funksjoner under ett tak. Målet skal være å organisere all informasjonen i det sosiale rommet rundt deg. Slik det er i dag er det mange som lever i et kaos av e-postadresser og nettsamfunn. På en slik samleside kan du gjerne få opp mail, beskjeder fra Facebook (eller andre nettsamfunn), nyheter, osv.

En nyhet blant disse «organiseringssidene» er Fuser. Fuser har lansert en BETA-versjon som gjør det vi nevner over. Av sosiale medier tar den kun inn oppdateringer fra Myspace og Facebook. Selv bruker jeg Mashable som er en del mer omfattende med tanke på hvilke nettsamfunn det er kompatibelt med. På disse samlesidene kan man også adde venner, da blir spørmålet; er dette litt overkill, eller er det en dyd av nødvendighet? Det er så mange nettsamfunn der man kan legge til venner nå at det kan bli litt rotete å ha venner i mange forskjellige nettsamfunn. I tillegg må man invitere til nye nettsamfunn, noe som gjør at man må bygge opp en helt ny vennekrets igjen. De aller fleste har jo allerede masse venner på Facebook og Myspace. I det noe bedre dukker opp skal jeg begynne å invitere alle vennene dit, for øyeblikket holder det med det gode, gamle 🙂

Det viser seg imidlertid at det å bygge et sosialt nettverk, er viktig for at nye brukere skal registrere seg nye steder. Sosialisering over nettet, og ikke minst det å pleie eget nettverk, er en stor del av motivasjonen for mange når de går inn i et nytt nettsamfunn. Fenomenet med smalere nisjesteder som griper brukernes interesser, er en voksende trend innenfor utviklingen av nye nettsamfunn. På den måten kan man samle likesinnede, som kan dele informasjon og meninger om sine interesser. Vår predikasjon er at det etterhvert vil vokse frem flere samlesider som kan organisere disse nettsidene for oss. Andre eksempler på dette er netvibes.com og digg.com, hvor RSS feeds blant annet kan holde deg oppdatert på nyhetssider og blogger. Ved siden av har man social bookmarking-sider som del.icio.us.

Under finner du en snutt om hvordan Mashable fungerer:

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s