Rødglødende PR-kampanje

I dag foregår det en massiv kampanje over nettet. Denne gangen er formålet nobelt. Norske nettaviser har kastet seg på bølgen som er drevet fram av buzz i de sosiale mediene. Hovedbudskapet i buzzingen ligger i en oppfordring om at folk skal ta på seg en rød t-skjorte for å vise sin støtte til munkene i Burma. Etter hva jeg har forstått etter et par enkle søk, er denne kampanjen verdensomspennende. CNN har skrevet en oppsummering av hva konflikten dreier seg om.

Ole Emil i rødtMarius i rødt

Kampanjen som har herjet i de sosiale mediene de seneste dagene er uten tvil et resultat av at bloggere snakker sammen. Fra et PR-perpektiv, snakker vi nå om effekten av «word of mouse». Les mer om denne kampanjen.

Facebook har Martin Schilde, også kjent fra Prosjekt 101, startet den norske støttegruppen: «RED SHIRT FOR BURMA PICTURE GROUP«, hvor han oppfordrer alle til å legge inn et bilde av seg selv i gruppen, og på den måten vise sin støtte. Gruppen har i løpet av 6 timer rekruttert over 960 medlemmer, hvorav over 100 har lagt inn sitt bilde (per kl.15.30 28.0907). Schildes gruppe er en av mange støttegrupper på Facebook.

Et gruppesøk viser hele 371 grupper på søkeordet Burma, men den største må antas å være gruppen: «Support the munks’ protest in Burma«. Denne gruppen har over 93.000 medlemmer, som kan holde seg oppdatert på hvilke protester som foregår i andre land. Bevegelsen bak gruppen kaller seg US Campaign for Burma, og det er sannsynlig å tro at det er disse som har dratt igang den verdensomfattende kampanjen gjennom sosiale medier. På siden sin kan de vise til flere kjendiser som mener at FN bør gå inn i Burma. FN på sin side, jobber med å overtale Kina og Russland til å fordømme angrepene i Burma, i følge en artikkel på Bloomberg.com.

I sin kampanje gjennom de sosiale mediene har uscampaignforburma.org også benyttet YouTube. Det er laget flere videoer, både fra opprørene i burma og såkalte støttevideoer. Her med Jim Carrey:

Fra alle verdensdeler lastes det opp bilder av rødkledde, som vil vise sin støtte. Mange har brukt bildedelingssamfunnet Flickr.com, hvor vi kan finne 71.000 treff på søkeordet Burma (Her vil det også inngå en del feriebilder og annet, men man kan anta at tallet har steget betraktelig de seneste dagene i forbindelse med kampanjen.) I Norge har VG.no satt i gang sin egen støttekampanje. VG.no har drapert hjemmesiden i rødt, og har også startet en «Vi støtter Burmeserne«-kampanje. Lesere oppfordres også her til å sende inn bilder av seg selv i røde klær.

Kampanjen har også medført kjedemeldinger over SMS, med teksten: «In support of our brave friends in Burma: May all people around the world wear a red shirt on Friday, September 28. Please forward.» Bloggere verden over oppfordrer hverandre og viser sin støtte til munkene i Burma.

Denne kampanjen bare viser hvilken makt som ligger hos bloggerne. CNN har snakket med en blogger med navnet Ko Htike, som er en av få folk med tilgang på informasjon og bilder fra opprørene. Han har i disse dager over 20.000 besøk på bloggen sin. Nå har imidlertidig det militære Burmajuntaen kuttet all internettforbindelse i landet, for å sikre seg at verden ikke får innsyn i opprørene. På hjemmebane melder TV-sendingene at de vestlige mediene fabrikerer nyheter.

Det er ingen tvil om at denne kampanjen i sosiale medier har nådd enorme mengder mennesker i veldig mange land. Egenskapen til de sosiale mediene, er at budskap og nyheter beveger seg lynraskt. I slike situasjoner som nå, ser vi også hvordan bloggerne forener seg, og setter agendaen i andre medier. Buzzen blir så høy, at den er umulig å overse eller ignorere. Dette gjør at enda flere bloggere kaster seg på «trend-bølgen», og deler sin mening. Det er få kampanjer som kan vise til en slik oppslutning i blogosfæren, men det er heller ikke uten grunn.

Kampanjens variasjon av sosiale medier og ulike communities er uten tvil en avgjørende faktor for at den har engasjert i så stor grad som den har gjort. Videoer, bilder, diskusjonsgrupper, debatter har bidratt til å få denne kampanjen til å vokse seg enda større enn utgangspunktet. Det er likevel budskapet som er nøkkelen. Kampanjen har vært skole-eksempelet på viral markedsføring. Den enkle beskjeden om å oppfordre en person til å dele budskapet med andre, bygger på selve grunntanken i sosiale medier. Når beskjedene blir delt mange nok ganger, snapper mediene det opp. På sesam.no’s nyhetssøk kunne man i dag (29.09.07) se en ny nyhetsartikkel bli publisert nesten annehvert minutt.

Kampanjen har også brukt et «sosialt objekt«, som ofte kjennetegner vellykkede kampanjer. I dette tilfellet var det den røde t-skjorta (eller klesplagget) som skulle symbolisere støtte til munkene. Dette er en enkel og gjennomførbar handling, og de som da følger oppfordringen får muligheten til å ta bilde av det, og dele det med sine venner eller andre likesinnede. Dette er essensen i hvorfor sosiale medier har lykkes. Kampanjen er bygget på brukernes motivasjon til å være til stedet i sosiale medier, og klarer derfor å engasjere disse brukerne.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s