Innføring i sosiale medier

I dette innlegget har jeg prøvd å få ned noe fakta rundt sosiale medier, hvem som bruker det og næringslivet kan få ut av å være til stedet på denne arenaen. Det ble langt som et år, så har laget en liten inndeling (si ifra hvis den ikke fungerer som den skal):

Hva er sosiale medier?
Hvem er i sosiale medier?
Hvorfor er brukeren i sosiale medier?
Hvordan påvirke i sosiale medier?
Hva kan næringslivet bruke sosiale medier til?
Hvilke eksempler har vi på sosiale medier?

Les artikkelen om sosiale medier.

Hva er sosiale medier?

  • Kort oppsummert er sosiale medier samlebetegnelsen på den nye generasjonen av teknologi og brukermønstre på Internett, som kjennetegnes ved at nettbrukere deler innhold, informasjon, meninger, erfaringer, kunnskap og media mellom hverandre.
  • Sosiale medier kalles ofte brukerstyrte medier, fordi det er brukerne som genererer innholdet, og holder kanalen ”levende” og attraktiv for andre brukere.
  • Sosiale medier kan ta flere ulike former som tekst, bilder, lyd og video.
  • Eksempler på sosiale medier kan være blogger, nettsamfunn, forum, og andre mediadelingssider (f.eks. foto, lyd, video). Hovednøkkelen er muligheten for interaktivitet.

Hvem er i sosiale medier (her: nettsamfunn)?

SINTEF gjennomførte tidligere i år en undersøkelse på nye bruksmønstre i online communities. Her er noen av resultatene:

  • Før hadde nettsamfunnene en liten overvekt av unge jenter mellom 12-17 år, nå ser man at alderssnittet har økt til mellom 20 og 40 år, og det er liten forskjell mellom kjønnene.
  • Før Facebook-bølgen var ca. en million nordmenn medlemmer av nettsamfunn. Nå antas det å være nærmere 1,5 millioner.
  • 30 % av Internettbrukere besøker et nettsamfunn daglig eller flere ganger i uka.
  • 85 % av nettsamfunnsbrukere besøker sitt nettsamfunn daglig eller flere ganger i uka.
  • Medlemmer av nettsamfunn er vanligvis medlem av flere nettsamfunn samtidig. Majoriteten av disse besøker to nettsamfunn daglig.
  • Medlemmer av nettsamfunn er mer positive til teknologi for underholdning og kommunikasjon enn resten av internettpopulasjonen.

Hvorfor er brukeren i sosiale medier?

Motivasjonen for å være aktiv eller en del av sosiale medier, kokes ned i følgende grunner:

  • For å bygge, forme eller forsterke ens egne personlige nettverk.
  • For å bygge og definere ens identitet. Henger tett sammen med ytringsfrihet og image, som til sammen danner et uttrykk både visuelt og informativt om hvem du er.
  • For å uttrykke seg kreativt, og kunne leke seg eller la seg underholde.
  • Dele sine interesser eller hobbyer med likesinnede.

De tre nøkkelordene for brukerens motivasjon i forhold til å ta del av sosiale medier er at det er: Relasjonsbyggende, Identitetsskapende og Underholdende. Dette innebærer at man selv har muligheten til å selv velge hva man vil gjøre, hvordan man vil gjøre det og dele sine meninger og inntrykk med andre. Det vil si at spesielt sosiale nettverkssteder er et rom for kreative prosesser og engasjement, og ikke et sted hvor de tradisjonelle markeds- budskapene har størst påvirkningskraft.

Hvordan påvirke i sosiale medier?

Når man skal planlegge en strategi for påvirkning i sosiale medier, må man ta stilling til følgende spørsmål:

  • Hvilke sosiale medier er best egnet for å nå din målgruppe, og hvilke muligheter ligger innenfor denne kanalen?
  • Hva er motivasjonen til brukeren for å være en del av disse kanalene, og hvordan er den forenelig med din bedrifts merkevare og verdier.
  • Hvilke kreative konsepter kan føre til at brukeren ønsker å ta en del av det, og hvilke virkemidler kan vi ta i bruk: tekst, bilder, lyd, video osv?

Hva kan næringslivet bruke sosiale medier til?

Sosiale medier kan brukes til mye. Det som er viktig for en bedrift som ser behovet for å kommunisere på nettet, er å definere hensikten med det de ønsker å oppnå. Det kan være:

  • Kundeservice: Vanlig grunn for å ha en arena hvor kunder kan dele av sine erfaringer og meninger om bedriften eller produktene. Hvis man opplever negative tilbakemeldinger og misfornøyde kunder, har man også mulighet til å fange det opp, og dermed rette opp i det. Slik kan man være med på å påvirke omdømmet sitt i denne kanalen. Det er viktig for troverdigheten at bedriftene lar kundene dele både positive OG negative meninger, men man har selvfølgelig lov til å forsvare seg. Brukerne vil slå hardt og nådeløst ned på løgn eller usannheter.
  • Relasjoner: Gjennom å være en del av sosiale medier, har man mulighet til å lettere komme i kontakt med likesinnede. Nisjene står sterkt i denne kanalen, og det er derfor lettere å bygge relasjoner med interessenter som bryr seg om noe av det samme som deg. Dette kan være både i forhold til potensielle kunder, leverandører, konkurrenter, eller andre hvor man kan oppnå en synergieffekt.
  • Rekruttering: Punktet om relasjoner gjelder også for rekruttering. Det er likevel ofte en grunn til at næringslivet ønsker å påvirke i sosiale medier. Kampen om kompetanse er hard, og da gjelder det å være tilstedet der jobbsøkerne er. Medievanene tilsider at man i større og større grad søker etter informasjon og tar kontakt med potensielle arbeidsgivere på nettet. Det er derfor også viktig å bygge oppunder synlighet, og øke kjennskapen og kunnskapen om bedriften.
  • Markedsføring og informasjon: Merkevarebygging blir stadig viktigere. Det gjelder derfor å være tilstede der målgruppen din holder til. Det å gjøre seg tilgjengelig, informere og spille på konsepter som er attraktive på målgruppen, vil være en viktig del av merkevarebyggingen i årene fremover. Her kommer også bransjene innenfor søkemotoroptimalisering (SEO), interaksjonsdesign, og viral markedsføring til å vokse stort de kommende årene. PR er i denne sammenhengen viktig i tilknytning til informasjonen og hvordan denne tilpasses de øvrig nevnte arbeidsverktøyene.
  • Direkte salg, og leads: Gjennom å være tilstedet i sosiale medier, forkorter man også veien til kunden. Motstanden er fortsatt stor hos mange for å ta opp telefonen og ringe. Dette bygger ofte på dårlige erfaringer, hvor man må vente, blir overført fra en person til en annen og aldri får svarene man ønsker. Det er viktig at bedrifter som bruker sosiale medier som en salgskanal da har personer som kan følge opp spørsmål og henvendelser fra potensielle og nåværende kunder.

Hvilke eksempler har vi på sosiale medier

Av de internasjonale er Facebook, YouTube, Flickr, Bebo, Wikipedia, Amazon og MySpace blant de største og mest kjente.

De tre største norske nettsamfunnene:

Nettby, tilknyttet vg.no (ca.500.000 brukere)
Blink, tilknyttet dagbladet.no (ca.316.000 brukere)
Biip.no, uavhengig (snart 300.000 brukere)

Advertisements

22 responses to “Innføring i sosiale medier

  1. Tilbaketråkk: Få 50.000 til å se din video « BuzzBlogg

  2. Tilbaketråkk: Hvordan få din virale video til å bli sett 50.000 ganger « Colt Kommunikasjon

  3. Tilbaketråkk: Video om PR i sosiale medier « Colt Kommunikasjon

  4. Tilbaketråkk: Du har mediemakt « Colt Kommunikasjon

  5. Tilbaketråkk: Populære Google-søk i 2007 « Colt Kommunikasjon

  6. Tilbaketråkk: Trender i sosiale medier 2008 « Colt Kommunikasjon

  7. Tilbaketråkk: NRK legger ut Lars Monsen gratis til nedlastning i DVD-kvalitet « Colt Kommunikasjon

  8. Tilbaketråkk: Colt holder miniforedrag om sosiale medier på IT Fornebu « Colt Kommunikasjon

  9. Tilbaketråkk: Hvordan kan bedrifter bruke Facebook, YouTube og andre sosiale medier som en effektiv kanal i sin markedsføring « Colt Kommunikasjon

  10. Tilbaketråkk: Ny videosuksess på YouTube fra Obama: Yes we can « Colt Kommunikasjon

  11. Tilbaketråkk: Colt underviste om sosiale medier for PR og kommunikasjonsledelse på BI « Colt Kommunikasjon

  12. Tilbaketråkk: Nye forelesninger på BI « Colt Kommunikasjon

  13. Tilbaketråkk: Glamourmodeller, kjendiser og blogging « Colt Kommunikasjon

  14. Tilbaketråkk: Bruksmønster og trender i sosiale medier « Colt Kommunikasjon

  15. Tilbaketråkk: Staten på Facebook? « Colt Kommunikasjon

  16. Tilbaketråkk: Obama vinner de unge i sosiale medier « Colt Kommunikasjon

  17. Tilbaketråkk: Dialogen i sosiale medier - Kunsten å lytte, lære og dele « Colt Kommunikasjon

  18. Tilbaketråkk: Look to 10 Downing Street, Jens Stoltenberg. Gordon Brown marsjerer inn i sosiale medier « Colt Kommunikasjon

  19. Tilbaketråkk: Inspirerende ord om sosiale medier fra Dell « Colt Kommunikasjon

  20. Tilbaketråkk: 1,3 millioner nordmenn på Facebook « Colt Kommunikasjon

  21. Tilbaketråkk: Dette kan næringslivet lære av Barack Obama « Colt Kommunikasjon

  22. Tilbaketråkk: 85 prosent vil kommunisere med bedrifter via sosiale medier «

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s