Bedriftenes Facebook-håp

Facebook fortsetter sitt massive inntog blant Norges befolkning og en fersk undersøkelse utført av TNS Gallup viser at 77 prosent i aldersgruppen 15-29 år har vært innom Facebook. På verdensbasis er over halvparten av Facebook sine 43 millioner unike brukere  innom nettstedet hver dag. Bedriftene er positive til teknologien innenfor digitale medier, men likevel skeptiske til å bruke teknologien.      

Flere bedrifter har gitt ansatte forbud mot å bruke Facebook i arbeidstiden. Ansatte i Lindorff og Siemens har forbud mot å surfe på Facebook i arbeidstiden, mens Opera Sotfware oppfordrer sine ansatte til å bruke Facebook i arbeidstiden. Det kan være flere gode begrunnelser til å innføre slike tiltak. Bedrifter bør være synlige i forskjellige nettsamfunn og oppfordre sine ansatte til å utforske de sosiale mediene på fritidsbasis.  Med forbud eller tilatelse, så vil den store vinneren være Facebook. Medieoppslag av denne typen genererer bare mer buzz rundt nettsamfunnet og budskapet sprer seg igjennom ”word of mouth” og ”word of mouse”. Mennesker er nysgjerrige av natur og som med Pandoras eske klarer vi ikke å motså fristelser når venner etter venner hopper på Facebook-bølgen.   

Bedrifter bør opprette en profil eller gruppe(r) på Facebook. Dette kan være en informasjonskanal, samtidig som ansatte kan chatte med ledelsen enten på wallen eller sende meldinger til selskapets innboks. Bedrifter bør lage egne grupper og invitere ansatte og venner. Her kan ansatte chatte med hverandre. På profilsiden kan du fange opp når venner/ansatte har bursdag. Ledelsen kan sende en bursdagshilsen eller sende et grafisk symbol som koster 1 dollar. Dette er med å øke lojalitet og tilfredshet hos medarbeiderne. Samtidig kan relasjonene internt i bedriften styrkes. Man bør likevel være klar over fallgruver ved denne kanalen. Rutiner for hvordan løse dette i en slik kanal bør utvikles og inkorporeres i likhet med alle andre beredskapsrutiner.   

Bedriftene kan fange opp tilbakemeldinger fra kunder. Kunder kan dele sine meninger, erfaringer og kunnskaper med andre kunder. Det er viktig at bedriftene lar kundene dele positive og negative meninger, men det er selvfølgelig lov til å forsvare seg. Åpenhet og ærlighet vil bli belønnet, mens løgner og misinformasjon vil forarge brukerne som da kan gjøre alt de kan for å ødelegge omdømmet til selskapet. Bedrifter bør melde seg inn i støttegrupper for å vise CSR (Corporate social responsibility). Dette forsterker selskapets image internt og eksternt. Bedrifter kan også gi pengestøtte gjennom Facebook til organisasjoner. I tillegg kan Bedrifter drive aktiv rekruttering, markedsføring og direkte salg.       

Dave McClure som har forsket og foreleser på Stanford University om Facebook-fenomenet har laget en Facebook strategimodell for bedrifter. Modellen er delt inn i syv trinn og gir bedrifter en oppskrift på hvordan øke synlighet på Facebook.      

Pandora sin nygjerrighet medførte elendighet og ulykke blant mennesker. Men da tiden var moden  åpnet hun igjen boksen som utløste håp. Tiden er moden og bedriftene må åpne døren til den nye digitale verden.    

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s