En dråpe i havet…

Dette innlegget er et bidrag til Blog Action Day, som foregår i dag 15. oktober 2007. Årets tema er miljø og klima. Jeg skrev tidligere et innlegg hvor jeg hyllet tiltaket. Visjonen og initiativet er flott, og timingen kunne ikke vært bedre. Et ypperlig eksempel på hvordan PR i sosiale medier kan gjøres.

For tre dager siden (12.10.2007) ble det klart at klimaprofeten Al Gore ble tildelt årets fredspris for sitt misjonerende arbeid for miljøet. Selv om dette er en kontroversiell beslutning fra Nobelkomiteen, er dette likevel et tydelig signal; Miljøvern er en viktig faktor for fred. Gore sto blant annet bak den Oscarvinnende filmen; An Inconvenient Truth, som vakte stor oppsikt da den kom på kinoer verden over. Klimakrisen ble plutselig veldig nær, for veldig mange.

Fordi budskapet om klimakrisen kom så plutselig, og fordi det kom så sterkt, stiller mange seg skeptiske til kampanjene. Jeg har en følelse av at mange tenker: «Hva kan jeg gjøre? Det er kullfabrikker, industri og u-land som forurenser verst. Amerikanerne er i hvert fall ingen engler, selv om Gore kjemper en ensom kamp. Naboen har større bil enn meg, og onkelen min flyr flere ganger i uka».

Vi er nå i en tid, hvor man er nødt til å gå i seg selv. Hvordan kan en bidra? Hva kan jeg egentlig gjøre for å forurense litt mindre? For min del har jeg blitt flinkere til å kildesortere. I Oslo, der jeg bor nå, ligger i forholdene veldig godt til rette for dette. Man kan sortere papp og papir fra annen søppel, og glass kan man kaste i egne containere. Bortsett fra det, blir veien videre for tøff og omstendig for de fleste. Gladiator og Groruddalen Ballklubb har vært flinke til å lære barna i Groruddalen om resirkulering og søppelloven. Det er dette som er viktig; Lære barna gode vaner, og overføre de normene som vi ser at burde vært overført til oss. På denne måten kan vi bremse ned den skremmende utviklingen vi stadig mottar rapporter om.

Debatten rundt elbiler har vært mange. Miljøforkjemperne hyller elbilens popularitet, mens bilelskerne hater fenomenet. Kritikerne klager på kjøretøyets evne til å kjøre langt og fort. Selv om de små luringene verken er laget for å kjøre langt eller fort, blir de ofte hengt ut for å ikke ha samme sikkerhetsutstyr som kubikkmonstrene. Det som slår meg i denne debatten, er hvordan kritikerne overser den daglige nytten til de små elbilene. Bilturene til og fra butikken, barnehagen, fotballtreninga. Korte bilturer mellom møter, eller når man skal manøvrere seg gjennom byen. Jeg skulle ikke være forundret om disse små turene faktisk viser seg å utgjøre flere kilometer, enn med hovedbilen. Hver tur er en dråpe i havet, men uten dråper hadde havet fordunstet. Hver dråpe teller.

Jeg jobber med PR. Mitt sterkeste bidrag til klimaet og miljøet, er å formidle budskap som påvirker. Hvor stor påvirkningskraften er, avhenger ofte av hvor mange ganger personen jeg når har registrert samme/liknende budskap før, og hvordan jeg former budskapet. Dette arbeider jeg med ukentlig. Hver ting jeg gjør er en dråpe i havet. Samtidig kaster jeg ikke brukte batterier rett i søpla. Et batteri; en dråpe. En dråpe; et håp. Mange dråper; et hav av håp.

La oss fylle et hav…

Søppelloven

  1. Du skal lage så lite søppel som mulig.
  2. Du skal ikke kaste noe farlig avfall
    (det vi kaller spesialavfall) i søppeldunken.
  3. Du skal bruke så mye som mulig om igjen
    (reparere ødelagte ting, pante flasker og selge eller gi bort
    brukte ting).
  4. Du skal sortere avfallet og levere så mye som mulig til
    gjenvinning.
  5. Når alt dette er gjort, skal vi brenne og gjenvinne energi av det
    som blir til overs. Det sørger kommunen for.
One response to “En dråpe i havet…

  1. Tilbaketråkk: Blog Action Day om Fattigdom «

Legg igjen en kommentar

