Sosial PR for EU

EU satser nå sterkt på PR i sosiale medier for å bygge sterkere relasjoner mellom europeere og unionen. Blant de sosiale kanalene som er benyttet, er YouTube den de har fått mest oppmerksomhet i.

Med utgangspunkt i EU- kommisjonens kampanjeside for audiovisuelle tjenester, har PR og informasjonsarbeiderne i EU fått tilsynelatende fritt spillerom. Kampanjesiden er bygd opp med virkemidlene lydklipp, bilder, videoer og linker. Det er ingen tvil om at EU-kommisjonen her har forstått det grunnleggende når det kommer til PR i sosiale medier. Skal man drive med sosial påvirkning, må man også produsere stoff som er mulig å dele. Det som taler mot denne kampanjesiden, er at det ikke synes å være mulig å legge inn noe selv. Dermed forblir EU-kommisjonens satsning på en asymetrisk nivå, hvor graden av interaktivitet og muligheten for tilbakemelding er begrenset.

Under ordtaket «Sharing the Sights and sounds of Europe«, har EU-kommisjonen et godt utgangspunkt for å spre sine budskap. Opp mot videodelingssiden YouTube, har kommunikasjonsavdelingen gjort mye strategisk riktig. De har lansert sin egen kanal, med navnet EUtube. Her har de publisert hele 69 videoer, som strekker seg fra rene informasjonsvideoer til frekke sex-klipp-videoer. Sistnevnte må etter alt å forstå være et rent PR-stunt for å dra til seg seere. Det kan sies å være veldig vellykket. Videosnutten på 44 sekunder, med klipp fra sex-scener i europeiske filmer, er blitt sett nesten 4,5 millioner ganger i løpet av fire måneder.

Hensikten med en slik video, er uten tvil å skaffe seg Subscribers og add’es som favoritt, som igjen fører EUtube opp på YouTubes lister. Dette fører igjen til at enda flere blir eksponert for videoen, som igjen kan føre seeren videre til EU-kommisjonens andre filmer. Dette vekker også oppsikt i de mer tradisjonelle mediene. Ville du undersøkt hvilke andre filmer denne brukeren hadde, etter å ha sett dette klippet:

Dette er intet annet enn et klassisk eksempel på viral markedsføring og seduksjons-PR. I de andre videoene, er EU-kommisjonen flinke til å kombinere informasjon og underholdning. Dette taler også i positiv retning for EUs PR-arbeid i sosiale medier. Margot Wallström, som jobber med kommunikasjon for EU-kommisjonen, innrømmer i et av videointervjuene på YouTube at hennes utfordringer kan beskrives som «mission impossible», men at «the people have the tight to know». Skal man nå ut til folket med budskapene, må man også kommunisere på de arenaene hvor man når folket. I dag er dette gjennom de sosiale mediene.

Suksessen med EUtube bekrefter at det er viktig å kommunisere på en spennende måte og med de medier som borgerne foretrekker, sier EU-kommisjonens nestformann Margot Wallström, ifølge Politiken.dk. Vi kunne ikke vært mer enige.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s