Spennende sosialt eksperiment

Colt Kommunikasjon har som første PR-byrå i Norge fått lov å publisere en artikkel på ABC Nyheter på oppdrag fra en kunde.

ABC Nyheter stiller høye krav til sine borgerjournalister. Det stilles krav til at man skal forholde seg til Vær Varsom-plakaten, og det stilles også krav til nettskriving og gode historier. Artikler som kan oppfattes som reklame har tidligere blitt fjernet. Dermed blir artikkelen Elbilutfordrer presser prisene en av de første såkalte”kommersielle artiklene” som slipper igjennom.

Som et prøveprosjekt med ABC Nyheter har undertegnede fått lov å publisere en såkalt “kommersiell artikkel”. Artikkelen er bygget på flere kilder, men er skrevet på oppdrag fra en av mine kunder. Dermed blir artikkelen i så måte definert som kommersiell, da oppdragsgiveren min har en særinteresse av at den blir publisert. Samtidig må det sies at nyheten har allmenn interesse, og er åpen for tilbakemeldinger og kommentarer.

Dette blir et spennende eksperiment i forhold til lesernes reaksjoner. Kommersielle budskap blir fort gjennomskuet og slått ned på av brukerne i sosiale medier. Brukerne er gjerne innstilt med en svært godt utviklet kritisk sans til hva som er “ekte” og hva som kan oppfattes som reklame. Når Colt Kommunikasjon bedriver PR i sosiale medier, er det to ting som er viktig: 1. Være ærlig, 2. Være åpen, 3. Åpne for diskusjon (Dårlige tilbakemeldinger er ofte viktigere enn de gode, og bør settes pris på), 4. Være tilgjengelig (Svare på tilbakemeldingene. Det er lov å forsvare seg, men det er også lov å ta i mot ros).

Fordi brukerne i sosiale medier, ofte anser “sine nettsteder” som sin personlige sfære, kan derfor noen bli provosert over at ABC Nyheter slipper gjennom artikler fra noen med en kommersiell bakgrunn. Det er viktig å ikke være påtrengende i denne sfæren, men samtidig må det også være åpent for samfunnsaktører å skrive om nyheter de opplever som viktige. Det er vanskelig å ikke engasjere seg i det man jobber med, og mange har et brennende ønske om å dele sin verden med andre. En verden som ellers ville vært skjult for veldig mange.

På ABC Nyheter sin side skriver de at de vil bli den mest spennende nettavisen i Norge, med hjelp fra sine brukere. Visjonen følger tiden, og på så måte er ABC Nyheter etter mitt skjønn, kanskje den mest moderne og innovative nyhetssiden i Norge. De forstår at samfunnet allerede er midt inne i en liten medierevolusjon. Og at vi er alle en del av den.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s