Sosiale annonser på Facebook

Facebook åpner nå for fullt for annonsering i nettsamfunnet. I den forbindelse introduseres ulike typer av «sosiale annonser» og systemer for annonsering. NRK Beta er som alltid flinke til å oppdatere oss på slike nyheter, og har laget en ypperlig oversikt.

Jeg kommer ikke til å gjengi hele oversikten her, men skriver en kort oppsummering:

Sosiale annonser

Også kjent som segmenterte annonsering. Facebook tar utgangspunkt i informasjonen de har tilegnet seg fra deg i registreringsprosessen, bruksmønstre, nettverk osv.. All din sosiale aktivitet på Facebook har blitt registrert. Nå kan annonsørene bruke denne informasjonen til å finne akkurat deg. Kan gjøres ekstremt målgruppeorientert og treffsikkert.

Beacon

Beacon er et system der man putter kode fra Facebook til ditt eget nettsted. Når en kunde kjøper et produkt av deg, sendes en beskjed til Facebook. Om kunden ønsker å dele dette kjøpet med sine venner, publiseres kjøpet på vedkommendes profil. F.eks: konsertbilletter til Metallica.

Fan-profiler

Man kan nå lage egne spesialprofiler for personer, bedrifter, organisasjoner, og produkter. Dette systemet blander profil med gruppe, og skiller seg mest ut ved at man legger seg til som fan, i motsetning til som venn eller medlem. Man kan fylle spesialprofilen med de fleste vanlige applikasjoner. For administratorene av disse spesialprofilene er det dog flere fordeler: Man kan se hvor mange som har vært inne på profilen, fra dag til dag. Dette er nyttig statistikk å legge frem for en markeds-/ informasjonsarbeider som utforsker en ny mediekanal.  Det gjøres også enklere å lage «sosiale annonser». En tredje fordel er muligheten til å sende oppdateringer på profilen rett inn i innboksen til supporterne.

Ulempen med denne løsningen, er at fordi man ikke legges til som venn, men som fan, så er dette nok en applikasjon som dukker opp på supporterens side. Når vi vet at det lages 100 nye applikasjoner hver dag, vil man risikere å forsvinne i «julevasken» når opprydningstiden er inne. Er man add’et som venn, vil man også være mer tydelig i forhold til news feed’en.

Colt har selvfølgelig testet ut dette. Vis din Colt-support, og legg deg til (øverst i høyre hjørne). Se også vår opprinnelige Colt-profil og Colt-gruppe. Vi holder alle jevnlig oppdatert med informasjon om vårt virke.

Bombing

Mens NRK omtaler denne tjenesten med: «Vil teppebombe deg med reklame«, så omtaler NRK Beta det som «kirurgisk bombing Facebook vil bruke, der man sikter etter konkrete mål. Og ikke treffer noe av det som er rundt».

CNN snakket med Mark Zuckerberg, og kunne rapportere dette:

«Zuckerberg told reporters he wasn’t worried users would consider Facebook too commercial. He said regular ads would stand out more because targeted ads can be better integrated with conversations users are already having with one another.»

Personlig tror jeg at Facebook skal passe seg veldig for å ikke bli oppfattet og brukt for kommersielt. Men samtidig tror jeg at det vil ta lang tid før annonsørene forstår potensialet som ligger her. Påvirkning, PR i sosiale medier, og inngående strategisk forståelse i bruk av sosiale nettverk i markedsføringsøyemed, kommer med andre ord til å ta av de neste årene.

Advertisements

One response to “Sosiale annonser på Facebook

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s