Handelsbanken best og verst på Facebook

Av bankene FaceSpectors har undersøkt i Norge er Handelsbanken dårligst på Facebook. Samtidig er de flinkest i Norden. Dette kommer frem i en rykende fersk undersøkelse utført av PR-byrået med spesialisering i sosiale medier og Facebook, Colt Kommunikasjon.

En grundig analyse av bankbransjens fem største aktører; DnB Nor, Nordea, Sparebank 1, Fokus Bank og Handelsbanken, viste det seg at enkelte var flinkere enn andre. Alle bankene har fortsatt en lang vei å gå om de ønsker å bruke Facebook som en effektiv kommunikasjonskanal.

Utgangspunktet for undersøkelsen er å kartlegge de ulike bransjenes bruk av Facebook i Norge. Med utgangspunkt i dette har Colt utviklet en metrics som måler de ulike bransjeaktørenes tilstedeværelse i nettsamfunnet. Her kommer analysen av norske banker på Facebook:

metricskjemabankweb

Handelsbanken

Som eneste av de store bankene i Norge, har ikke Handelsbanken opprettet en eneste gruppe eller profil på Facebook. I Sverige derimot har de hatt stor suksess.

Den største gruppen ”Handelsbanken” har samlet hele 544 medlemmer, og er dermed undersøkelsens største gruppe. Stort pluss var aktivitetene i gruppa. Hele 71 wall-innlegg, vitner om at dialogen er levende, og at folk ønsker å dele meningene sine med andre.

På gruppen ”Koppklubben” har Handelsbanken dratt i gang en bildedeling- gig, hvor 38 unike personer har postet bilde av ”arbeidskoppen” sin. Morsomt initiativ som tydeligvis engasjerer.

FaceScore: 29 av 80 mulige poeng

Sparebank 1

Sparebank 1 kommer på andreplass i undersøkelsen. Gruppene er opprettet med tanke på spesielle målgrupper og med egne hensikter. Da gjør det ikke noe at Sparebank 1 har nest færrest grupper på Facebook av alle bankene i undersøkelsen

Av gruppene er det ”Sparebank 1 Nord-Norge” og ”Sparebank 1 – Konserntrainee” som utmerker seg i positiv grad. Førstnevnte har nesten 100 medlemmer, har lagt ut en egenprodusert video om avdelingen. De har også dratt i gang en konkurranse i forbindelse med sitt konjunkturbarometer.

Gruppen som har brukt flest virkemidler i forbindelse med bilder, video og tekst er gruppen for konsertrainees. Selv om gruppen har få medlemmer, er kommunikasjonen målrettet og inkluderende. Man har her også brukt bilder og blogginnlegg som viser gode verdier. Sparebank 1 får pluss for å markedsføre egen blogg, og for å prøve ut andre funksjoner

FaceScore: 25 av 80 mulige poeng

Nordea

Banken scorer høyt på nordisk nivå, og har desidert flest grupper på Facebook. Nesten tusen personer oppgir på sin profil at de jobber i Nordea, og den svenske gruppen ”Nordea” har flest medlemmer. Dessverre har ikke banken klart å skape engasjement i gruppene, og har heller ikke oppfordret til det. Det er nærmest ingen bilder eller videoer postet, og wall’ene er nesten ikke skrevet på.

Nordea får pluss for å bruke Facebook til å markedsføre en tennis-turnering for de ansatte, men får også undersøkelsens eneste poke-advarsel fordi oppfølgingen i gruppen er for dårlig.

FaceScore: 20 av 80 mulige poeng

DnB Nor

Bruk av Facebook i forbindelse med reklamekampanjen ”Fire tre to en”, regnes som et stort pluss for DnB Nor. Banken har også vært flinke til å segmentere gruppene, slik at det finnes en gruppe for ansatte, rekruttering, markedsavdelingen, fotballgruppa, trainees osv.

Som eneste bank har de opprettet en egen profil. Den er opprettet i forbindelse med reklamefilmen. DnB Nor har dessverre også vært for dårlige til å oppdatere informasjonen i gruppene, og har ikke klart å skape engasjement eller aktivitet i gruppene. Det er også brukt svært lite bilder, videoer og lignende, for å oppfordre til nettopp dette.

Vi kunne oppspore et DnB Nor event, i form av en pokerturnering for de ansatte. Ellers var det lite kreativitet å finne. DnB Nor er banken med flest ”anti”-grupper, noe vi håper de bruker for alt det er verdt. Her ligger det nemlig mye viktig informasjon og tilbakemeldinger

FaceScore: 17 av 80 mulige poeng

Fokus Bank

Det var ikke mye å finne på Fokus Bank. Kun én gruppe var opprettet, for nåværende og tidligere ansatte i Fokus Bank. Til å være en offentlig gruppe, var tonen useriøs til tross for at gruppen bruker logo og bankens merkenavn.

På wall’en og i diskusjonsfeltet har kreatørene bak gruppen klart å skape litt engasjement blant medlemmene, men temaet er lønningspils og fest. Kanskje ikke det man forventer å finne av informasjon om en bank på Facebook. Vår anbefaling: Lukk og slett gruppen.

FaceScore: 13 av 80 mulige poeng

Dette var FaceSpectors beta-analyse av vår egenutviklede Metrics. Gå til vår Facebook-profil, og last ned Facebook BransjeMetric-wiki’en. Vi tar gjerne i mot forslag til forbedring.

For å lese analysen i sin helhet, last den ned her: bankmetrics

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s