Du har mediemakt

Det var vel neppe en stor overraskelse at «du» ble kåret til mektigst i Medie-Norge, da Kampanje gjennomførte en spørreundersøkelse i jula.

I desember 2006 var det Time Magazine som kåret «You» til årets navn. Det spørs om Kampanje hadde fått samme svar hvis de hadde spurt samme spørsmål til Norske nettlesere da.

2007 var året da alt eksploderte i Norge. Facebook må vel ha mesteparten av æren for at sosiale medier har fått såpass mye oppmerksom dette året.

Hva dette betyr?

Undersøkelsen fra Kampanje er en viktig indikasjon på at bransjefolk innenfor PR, markedsføring og reklame har fått øynene opp for sosiale medier. Det betyr igjen at det i 2008 vil bli satset hardere enn noen gang på nettet.

Kunnskapen om hvordan man skal påvirke gjennom disse kanalene, vil bli svært nyttig. Det må også skje en endring i innstillingen fra større bedrifter, hvis de ønsker å kommunisere på denne arenaen. Åpenhet er verdien som ruver høyest.

Mange bedrifter har hittil kviet seg for å bruke sosiale nettverk som Facebook, MySpace, Flickr og YouTube, fordi man er redd for at folk skal si noe galt om seg. Det man da ikke har innsett er at i sosiale medier, så snakker folk om deg, uansett om du er til stedet eller ikke. Dette er grunnen til at stadig flere bedrifter velger å starte blogger eller drifte en egen gruppe på Facebook. Det blir stadig viktigere å ha sin egen stemme, bygge nettverk og være synlig på denne arenaen. Bedriftenes målgruppe er her, så hvorfor skal ikke bedriftene være det?

Vi vil samtidig bruke anledningen til å ønske alle et godt nytt år. Colt fortsetter å skrive innlegg om PR i sosiale medier, og vår hverdag og oppdagelser i det kommende året. Hvis du har et ønske om noe som vi skal skrive om, så ta kontakt.

Time You

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s