Hvor finner jeg informasjon om bombeangrepet på nordmenn og Støre (UD) i Kabul

Taliban har angrepet utenriksminister (UD) Jonas Gahr Støre i Kabul. Tre menn med skarpladde våpen og granater, tok seg sammen med en selvmordsbomber inn på hotellet der UD satt i et møte. En norsk journalist og en UD-ansatt skal være skadet etter angrepet. Det er ikke meldt om flere skadede nordmenn i attentatet. Det skriver VG.no.

Til min forskrekkelse finner jeg ingen informasjon på UD sine hjemmesider. Den seneste oppdaterte nyhetssaken er fra 12.januar, altså for to dager siden. Jeg hadde vel forventet meg full iverksetting av krisekommunikasjon og bred informasjon om hva som har skjedd. Den eneste informasjonen jeg finner, går via nettmedier som Aftenposten.no, dagbladet.no, hegnar.no (NTB), pluss en rekke nettbaserte lokalmedier.

Det at to sivile nordmenn blir skutt i et angrep i utlandet, må utvilsomt karakteriseres som en krise. Når man i tillegg har fått informasjon om at Taliban påberoper seg ansvaret, og peker ut UD og Støre som mål for bombeangrepet, bør krisekommunikasjonen være ute. På Googles søkemotor dukker det kun opp avismedier på treff. Burde ikke UD ha en plan for å tilrettelegge kommunikasjonen og informasjonen til allmennheten der de søker den. Er det ikke slik at flere 100.000 kommer til å søke etter informasjon om denne saken på Google og UD’s hjemmesider.

Jeg setter spørsmålstegn til hvordan dette hittil har blitt løst. Etterspørselen og behovet for informasjon er enormt. Hvorfor må man lese gjennom 200 artikler på ulike nettaviser for å finne svarene? Hvilke telefonnumre kan man ringe, hvor kan man finne førstehåndsinformasjon. Det er det kun UD som kan gi. Så gi det da!

2 responses to “Hvor finner jeg informasjon om bombeangrepet på nordmenn og Støre (UD) i Kabul

  1. Jeg må for øvrig i en kommentar skryte av TV2 Nyhetskanalen. Det er i slike situasjoner vi trenger denne kanalen for å dekke vårt informasjonsbehov. Jeg må også presisere at jeg oppfatter at de norske journalistene gjør en veldig god jobb for å oppdrive informasjon og opplyse allmennheten. UD må imidlertid iverksette egne kommunikasjonstiltak når slike kriser oppstår. Her mener jeg at de absolutt har kommet til kort.

    Hører på Fredrik Græsvik i TV2 Nyhetskanalen akkurat når jeg skriver dette, som melder om at amerikanske soldater jagde ut en person som de mistenkte at var en ny selvmordsbomber. Dette er uten tvil en særs skjerpet situasjon som er svært dramatisk å følge med på.

  2. Endelig kom det en sak på ud sine hjemmesider. Informasjon og krisetelefon finner du ved å klikke på denne linken:
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/aktuelt/nyheter/2008/Eksplosjoner-i-Kabul–parorendetelefon-a.html?id=496648

    Tekst hentet fra UDs hjemmesider:
    «Utenriksdepartementet bekrefter at to nordmenn er skadet og brakt til sykehus etter et angrep på hotel Serena i Kabul i Afghanistan ca kl 15 norsk tid mandag. En telefonlinje for pårørende er nå åpnet.

    De skadde er en ansatt i Utenriksdepartementet og en journalist.

    Utenriksminister Jonas Gahr Støre befinner seg i sikkerhet.

    Det er totalt 21 personer i den norske delegasjonen i Kabul..

    UDs pårørendetelefon er åpnet, telefonnummeret er 22 24 20 20.»

Legg igjen en kommentar

