Bløffet fransk presse med Facebook-stunt

Techcrunch kaller dette stuntet for den største bløffen i Facebook sin historie. Det hele begynte med Facebook-applikasjonen ePresident, som stilte spørsmålet: Are you the next president of Facebook? En 28 år gammel franskmann bestemte seg for å stille til valg, og hadde i løpet av kort tid også utviklet et eget valgkampsprogram.

Valget i seg selv var selvfølgelig bare tull. Likevel, eller kanskje på grunn av dette, klarte Arash Derambarsh å rekruttere over 90.000 stemmer fra 140.000 som hadde innstallert Facebook-applikasjonen. Dette brukte han til å skaffe seg redaksjonell omtale i noen deler av den franske pressen. Det pressen imidlertid ikke visste, var at valget var en bløff. Facebook hadde på sin side aldri utlyst denne stillingen, men kildekritikken fra de franske mediene uteble.

Dermed begynte mediespiralen for fullt. De største franske mediene hev seg på saken, og presenterte Derambarsh som ny Facebook-president. Aviser, TV og radio kastet seg over den veltalende «nye presidenten for Facebook». Derambarsh ble folkekjendis over natta i Frankrike. Ingen henvendte seg til direkte til Facebook for å finne opplysninger om dette faktisk var sant. Da Derambarsh ymtet frempå at han nå hadde mulighet til å nå over 100 millioner Facebook-brukere, begynte imidlertid folk å bli skeptiske (Det er jo i hvert fall ikke mer enn 61 miilioner brukere på Facebook). I blogosfæren oppsto det en lattermild stemning over denne åpenbare bløffen, og hvordan den franske pressen hadde gått fem på – uten å sjekke fakta eller bakgrunnen i saken. En enkel telefon til Facebook-administrasjonen kunne avfeid hele mediehysteriet.

Da bløffen ble avslørt kom det frem av undersøkelser at journalistene og mediene kun hadde skrevet om saken fordi alle andre gjorde det. I Norge skrives det nesten daglig om Facebook. Personlig har jeg stor tro på den norske pressens evne til å tenke kritisk og gjøre grunnleggende bakgrunnsresearch. Ikke alle saker er like interessante, men de er i hvert fall sanne. …eller det får vi i hvert fall håpe 🙂

Les hele historien hos Techcrunch.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s