TV-seriene populære på Facebook

Straks en ny seersuksess kommer på lufta, dukker også opp fan-grupper på nettsamfunnet Facebook. Dette er en fin måte for kanalene å skape buzz rundt programmene, samtidig som Facebook-brukere får kommet med tilbakemeldinger på godt og vondt. Vi ser en klar tendens til at man samkjører TV og nettet i mye større grad enn før.På Facebook-grupper legges det gjerne opp eksklusive bilder fra innspillingen, deltakerne og programlederne. Uti vår hage sesong 2, har blant annet kjørt på denne Facebook-strategien. Etter tredje episode har Facebook-gruppen over 1000 medlemmer. Her får Facebook-brukerne en unik mulighet til å se førpremiere på videoklipp, lese artikler fra nyhetsmediene og snakke om hva de syntes var mest morsomt i den siste sendte episoden. Her har NRK vært flinke til å følge opp, og tilby Facebook-medlemmene noe ekstra. Dette følger de også opp på andre nettsteder, som NRK alltid moro og interaktiv sending i etterkant av programmet. Denne trenden vil vi antakeligvis se mer av i året som kommer.

Av populære serier som har vært, ser vi at TV2s Bonderomantikk – Jakten på Kjærligheten også har klart å etablere en engasjerende Facebook-gruppe. Selv nesten 2 måneder etter at serien er slutt, har gruppen over 200 medlemmer. Vi ser også her en trend til at det lages flere Spin-off-grupper på Facebook. Eksempler på dette, er gruppen til Silje Jøntvedt som har opprettet gruppen: Hvis 1000 joiner denne gruppen, har jeg lovet å være med på bonderomantikk. Gruppen har over 1200 medlemmer, så da får vi vel kanskje se frøken Jøntvedt som deltaker i neste sesong.

Kommende TV-serier som har dukket opp på Facebook, er blant annet TV3s norske versjon av den svenske seersuksessen ‘Lyxfällan‘, som i Norge blir hetende Luksusfellen. Dette spås til å bli årets TV-snakkis, og det forventes store seertall. Dette er et livsstilsprogram, med folk som rot i regningene eller bruker penger over evne på shopping, champagne, reising og annet. Facebook-gruppen Luksusfellen har uken før premieren lagt ut behind-the-scenes bilder, og frister med live økonomiråd fra en av ekspertene fra programmet, Magne Gundersen. Han følger også opp med en egen forbrukerblogg.Det blir spennende å følge med hvordan TV-verden følger opp den økende nettsamfunn-trenden, og hvordan de klarer å gjøre dette slik at det blir interessant for brukerne.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s