Hvordan kan bedrifter bruke Facebook, YouTube og andre sosiale medier som en effektiv kanal i sin markedsføring

Dette var temaet Ignitas og Colt snakket om på dagens miniseminar på IT Fornebu.

Torkel Johannnessen fra Ignitas, innovasjonshuset for nye medier, startet seminaret med en rask innføring i sosiale medier. Her viste han hvordan sosiale medier passet inn under promotion i markedsføringens kjente 4 P’er. De påmeldte fikk også illustrert markedspotensialet og omfanget av sosiale medier, slik det er i dag.

Ole Emil Johnsen (altså jeg), gikk nærmere inn på hvordan man må tilpasse kommunikasjonen og påvirkningen i de sosiale mediene. Dette ble illustrert med et par videoer fra større organisasjoner som har blitt virale, nettopp fordi de har spilt på de riktige motivasjonsfaktorene hos brukeren.

Et av mine viktigste poeng når jeg snakker om sosiale medier, er at næringslivet må være klar over at disse mediene er brukerstyrte, og om man skal oppnå suksess i disse mediene, så handler det om å trykke på disse knappene.

Jeg tok også for meg ulike eksempler i forbindelse med kampanjer i nettsamfun, samt hvorfor stadig flere amerikanske konsernsjefer ol. jobber med å etablere blogger.

Torkel avsluttet seminaret med å snakke om hvordan man kan måle buzz i sosiale medier. Ved å bruke et verktøy som Attentio, kan man lett analysere hva som blir sagt om ens bedrift (forbeholdt at den har en viss størrelse), og om kampanjer faktisk har fått en effekt ved at den har blitt en «snakkis».

Vi er veldig godt fornøyd med responsen fra publikum, og vi fikk flere gode spørsmål og henvendelser i etterkant. Neste seminar fra Colt foregår på Handelshøyskolen BI, tirsdag 19.februar 2008 (more to come). Dersom flere skulle være interessert i et seminar om sosiale medier, er det bare å ta kontakt – eller legge igjen en kommentar til dette blogginnlegget.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s