Top Friends mest populær på Facebook

Nesten 25 millioner brukere har lagt til applikasjonen Top Friends på Facebook. Det betyr at 2 av 5 brukere har lagt til applikasjonen siden det er registrert omtrent 68 millioner unike brukere på Facebook. Det er nettsiden Adonomics som fører statistikk over de mest populære Facebook applikasjonene.

Det er selskapet Slide som har utviklet Top Friends og verdsatt applikasjonen til drøye 22 millioner dollar. Samme selskap står også bak Funwall som inntar andreplassen med 23.847.300 brukere. På tredjeplass finner vi Super wall med 23.669.800 brukere.

top-friends.gif

Med 68 millioner brukere er det tydeligvis gulltider for Slide og Co, men desto mer hodebry for brukere som får applikasjonene kastet etter seg. For øvrig er det 16.000 applikasjoner ute på Facebook.

Men det som virkelig skaper spekulasjoner i Facebook utviklermiljøet er forkortelsen: UADA. Det mystiske selskapet som ut av intet havnet på førsteplass på Topp 40 listen har hele 97.079.806 brukere og verdsatt til 222.700.000 millioner dollar. Klikker du deg videre på linken til hjemmesiden så møter du ei klokke som tikker nedover til 29. februar. Hva skjer i 29. februar?

Bloggeren Erick Schonfield har kanskje koden og tror forkortelsen kan stå for: United Application Developers Association og består av flere utviklere som har gått sammen for å ta opp kampen mot Slide og Rock You. Vi venter i spenning, for snart kommer det enda flere applikasjoner;)

Tabell Topp 10:

  1. Top Friends Slide 24.646.700 brukere
  2. Fun Wall Slide 23.847.300 brukere
  3. Super Wall Rock You 23.669.800 brukere
  4. Movies Flixster 17.049.900 brukere
  5. Hug Me Rock You 16.885.000 brukere
  6. SuperPoke! Slide 15.531.100 brukere
  7. Likeness Rock You 14.159.900 brukere
  8. Compare People Chainn Inc 12.305.200 brukere
  9. iLike iLike 11.525.800 brukere
  10. Superlatives Esgut 10.177.200 brukere
Advertisements

5 responses to “Top Friends mest populær på Facebook

  1. Selv om applikasjoner jo har svimlende tall totalt, så viser statistikk fra samme Adonomics at antallet daglige brukere er på vei ned. Det kan jo tyde på at brukerne der ute er lei av å bli invitert til alskens applikasjoner. Faktisk har den daglige bruken av de ti mest brukte applikasjonen gått ned, ifølge Alec Saunders’ blogg: http://saunderslog.com/2008/01/27/f8ce-the-music/

    Men at det blir interessant å følge utviklingen er det ingen tvil om… 🙂

  2. Veldig godt poeng, Fredrik. Med 16.000 applikasjoner som skyter fart rundt på nettverkene til Facebook-brukere, så er det ingen tvil om at mange begynner å bli lei. Gruppen: This has got to stop, er et tydelig bevis på det.

    Vi ser vel også en tendens til at nye brukere er mer tilbøyelige til å godta nye applikasjoner som blir sendt fra venner. Kanskje er det fordi de ikke våger å si nei, men etter hvert forstår jo de fleste at nok er nok – og at mange applikasjoner nettopp utnytter dette faktum og sender invitasjoner automatisk til hele nettverket.

    Jeg håper Facebook tar tak i dette, og gjør det lettere for brukerne å blokkere applikasjonsinvitasjoner, for eksempel ved å add’e en block-knapp, ved siden av confirm og ignore.

    Det skal samtidig sies at det programmeres mange spennende, morsomme og nyttige applikasjoner – og forhåpentligvis er det disse som overlever og får fortjent oppmerksomhet. Som du sier; det blir interessant å følge med på utviklingen.

    Takk for godt innspill! Please come again 😉

  3. Facebook har nå kommet med en «clear all request» knapp.

    http://www.mydigitallife.info/2008/02/03/clear-all-and-ignore-all-facebook-requests-and-invitations/

    Mange av applikasjonene gir svært lite verdi for brukeren, og de fleste som dukker opp nå, er så og si rene invitasjons applikasjoner. Innviter 20 og du får ditt, innviter 100 og du får datt. Og det man får ut etter å ha inviterte 100 stk er lite, både av verdi og underholdningsmessig.

    Tror veien å gå er å tenkte litt annerledes. Synes start.no har klart dette på en fin måte med quizene sine.(Man får kanskje ikke nå opplevd verdi av å ta en slik quiz, men det har sin underholdningsverdi, og den ligger kun ett klikk unna) De har brukt «del dette på facebook» for alt det er verdt. En rask titt på quiz siden hos dem viser at det har blitt tatt over 33 millioner quiz på siden deres. http://quiz.start.no/?p=play&quizID=33503

    De er vel den eneste aktøren i Norge som har klart å skape god trafikk til sin nettside via facebook. (ihvertfalll som jeg kan komme på)

  4. Flott tips med «clear all request». Jeg har også lagt merke til at det nylig har dukket opp en «block this application» link, sammen med invitasjonene. Det er tydelig at Facebook har begynt å ta denne utfordringen på alvor. Det er viktig for tilliten mellom Facebook og brukerne.

    Start.no har gjort en eksepsjonelt godt jobb i forhold til å quiz i Norge. Det er ingen tvil om at det er en av de store vinnerne i forbindelse med Facebook-bølgen. Legger også merke til at Aftenposten.no har hoppet på trenden med quiz.

    Dette er et hittil lite brukt virkemiddel i markedsføringssammenheng, men her ligger det store og spennende muligheter.

  5. Takk for tispet Dag Henrik! Start.no har nok fått mye drahjelp av Facebook. Hvorfor tenker ikke flere virksomeher i samme bane? Nå kan salgsapparetet til Start.no henvende seg til potensielle annonsører og presentere nettstedets trafikkbarometer. Flere sideanvisninger gir desto større annonsekroner inn på bok:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s