Obama vinner de unge i sosiale medier

Liana Evans har skrevet et veldig interessant blogginnlegg om hvorfor Barack Obama vinner stadig større oppslutning blant yngre velgere i det amerikanske presidentvalget 2008. Sosiale medier er selvfølgelig nøkkelordet for dette innlegget, og forståelsen av hvordan man skal kommunisere på denne arenaen.

Evans viser til valgkampsundersøkelser som er gjort, som viser at Obama uten tvil klarer å engasjere den unge velgermassen. Mens valgforskerne er usikre om hvorfor, så er Evans skråsikker på at det er en klar sammenheng med valgkampene som er ført i sosiale medier.

Hun tror samtidig (og dette er et spennende poeng) at disse stemmene mest sannsynlig ikke automatisk overføres til Hillary Clinton, dersom hun skulle bli demokratenes presidentkandidat. TV, radio, annonser og lokale nyhetsmedier, kan ikke engang sammenliknes når det gjelder effekten sosiale medier har på unge velgere, skriver hun.

Evans mener det er en klar forskjell på hvordan de to kandidatenes kampanjeapparat bruker sosiale medier:

Hillary Clintons kampanje i sosiale medier

Oversikten under viser hvilke sosiale medier Clinton bruker i sin valgkamp:

clintons kampanje i sosiale medier

Dette viser klart at Clinton bruker de største og mest kjente sosiale mediene. Evans skriver også at selv om kampanjeapparatet har klart å bygge store nettverk innefor hver av disse kanalene, så har Obama nesten to-tre ganger mer enn den gamle førstedamen.

Grunnene til dette, skriver Evans, er at måten man kommuniserer på, bærer preg av gammeldags markedsføringstankegang. Clinton prøver å kontrollere budskapene, og snakker til brukerne i de sosiale nettverkene. Kampanjen har altså ikke klart å kommunisere med massene, men bruker sosiale medier for å plassere de samme blogginnleggene og pressemeldingene som man finner alle andre steder.

Clinton blir dermed ikke oppfattet som «ekte». All kommunikasjon er styrt og selger samme glansbilde som i de tradisjonelle mediekanalene. Hun blir oppfattet som for korrekt. Dette fungerer dårlig i sosiale medier.

Barrack Obamas kampanje i sosiale medier

Obamas kampanjeapparat har i motsetning til Clinton, kjørt et annet løp i sosiale medier. Der Clinton har benyttet de større sosiale nettverkene, engasjerer Obamas apparat seg også i de mindre og mer nisjepregede nettsamfunnene. Slike nisje-nettsamfunn har flere engasjerte og dedikerte medlemmer, enn sine mer kommersielle konkurrenter, skriver Evans.

obamas kampanje i sosiale medierDen store forskjellen mellom Clinton og Obama er imidlertid at kampanjeapparatet til Obama faktisk fører en dialog med sine støttespillere og nettverk i de sosiale mediene.

Det blir skrevet nye, ferske blogginnlegg i hver profil – i motsetning til Clinton som dumper de samme overalt.

Spesielt på YouTube kan man se hvordan de to presidentkandidatene skiller seg fra hverandre. Mens Clinton har offisielle, kontrollerte videoer, slipper Obama også til «amatørvideoer» av han på sin kanal. Kampanjeapparatet legger ut videoer fra kampanjereisene, «behind-the-scenes» og fanger de ekte og naturlige øyeblikkene.

Dette er med på å forme Obamas identitet, ved å tilby brukerne eksklusivt materiale av mannen som kan bli USAs president de neste fire årene. De føler at de lærer han å kjenne, og han føles ekte, åpen og menneskelig. Dette setter unge velgere pris på, spesielt når man opererer i de sosiale mediekanalene.

Dette er noe norske politikere bør lære av i tiden frem mot neste valg i 2009. Obamas kampanjeapparat forstår mekanismene i sosiale medier, og hvordan man skal kommunisere for å skaffe oppslutning og engasjement blant unge velgere. Kommunikasjonen og markedsføringen må løfte blikket fra printannonsen og TV-reklamens fastgrodde spor, og lære denne nye mediekanalen å kjenne.

Det kan man kun gjøre, om man selv er en del av den… Håper noen fant blogginnlegget til Evans like interessant som meg. Kanskje er det noen synspunkter på temaet også?

Advertisements

4 responses to “Obama vinner de unge i sosiale medier

  1. Et søk på Facebook viser at Obama har nesten 800.000 supportere på sin profil mot Clinton’s 152.300 supportere. Kanskje irrelevant siden fanskaren består av nasjonaliteter som ikke kan påvirke valget med sin stemmeseddel, men det herjer fortsatt Obama feber på Facebook:)

  2. D2 i Dagens næringsliv skriver i dag om Obamas storsatsing på nett. I januar og februar brukte Obama, i følge Washington Post, 3,35 millioner dollar på annonser for nettsiden sin. Clinton brukte ca. 268.000 dollar på sin.

    Ila. mars hadde Obama samlet inn 280 millioner kroner til valgkamparbeid. Clinton oppnådde under halvparten i samme periode. Mesteparten av pengene til Obama var småsummer donert over nettet, mens Clinton har en donormasse som gjerne gir større summer.

    På MySpace har Obama 334.988 «venner», mens Clinton bare har 194.782. Man kan også opprette profil på kandidatenes hjemmesider. Obama oppfordrer brukerne til å fortelle mer om seg selv. Clinton har en mye tydligere beskjed: «We have lots to do, so let’s get started».

  3. Tilbaketråkk: Look to 10 Downing Street, Jens Stoltenberg. Gordon Brown marsjerer inn i sosiale medier « Colt Kommunikasjon

  4. Tilbaketråkk: Dette kan næringslivet lære av Barack Obama « Colt Kommunikasjon

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s