Norges største og mest virale Facebook gruppe

På tre uker har Facebook gruppen «PROTESTAKSJON MOT BENSINPRISER» passert 100.000 medlemmer.

Formålet med gruppen er lavere avgifter på drivstoff til folket, og er opprettet i kjølevannet av statens planlagte økning på drivstoffavgifter. Siden 7.mai har 3050 brukere ytret sine meninger på «wall» og det eksisterer 50 ulike diskusjonstemaer med over 400 svar innlegg.

Aldri før har en norsk Facebook gruppe vokst så raskt. Hvordan har gruppen klart å mobilisere 100.000 nordmenn på Facebook? Og hvorfor er folket så opprørt over økte bensinpriser mens økte matpriser blir fredet?

Etter to uker hadde gruppen vokst til 50.000 medlemmer. Både VG og E24 brukte Facebook gruppen som nyhetsvinkling for den omfattende bensinaksjonen. Det oppstår mye buzz rundt «PROTESTAKSJON MOT BENSINPRISER» og en uke senere har gruppen passert 100.000 medlemmer!

Staten må ikke undervurdere Facebook og brukernes innflytelse til å flytte makt. Kristin Halvorsen og regjeringen er nok på dette stadiet bekjent med «Facebook opprøret». Jeg fant en kommentar på wall’en som staten bør ta på alvor:

-Når en gruppe på Facebook har nærmere 100.000 medlemmer som er så bestemt på en sådan sak, burde myndighetene virkelig forstå at de er på vei til helvete!

På Facebook kan man i løpet av sekunder og med få tastetrykk ytre sine meninger. Tittelen «PROTESTAKSJON MOT BENSINPRISER» har et klart og tydelig budskap. Med ett enkelt tastetrykk (accept group request) får man følelsen av å stå forent sammen med «grasrota» mot «overmakta». Det er i hvert fall det bildet mediene har skapt. Mediene sin massive pressedekning av «bensin opprøret» har nok utløst emosjoner på høygir i folkesjela til norske bilister.

Frustrasjon og sinne kan ha ligget latent hos folket, siden det har vært en gradvis økning på bensinpriser i flere år. Etter at NTB kjørte ut nyhetsartikkelen «Ser bensin til 17 kroner literen» til hele media Norge, fikk Kari og Ola Nordmann morgenkaffen i vrangstrupen. Nok er nok.

Det er uvisst om skaperen eller administratorien bak gruppen er politisk aktive, eller har en dypere politisk agenda med gruppen utenom billigere avgifter på drivstoff. Uansett viser det at også Facebook er en arena for å få konsensus rundt politiske standpunkter. Denne arenaen flytter makt. Alle blir opinionsledere, og sammen kan man forene sitt standpunkt i samfunnsdebatten.

Samtidig har 27.500 brukere i løpet av fire dager joinet «søster» gruppen «Slik får man ned bensinprisen». Gruppens fødsel tok utgangspunkt i en kjedemail som oppfordrer folket til å boikotte Shell og Statoil.

Norges nest største gruppe «Organdonasjon redder liv» har 73.300 medlemmer og ble forbigått av «PROTESTAKSJON MOT BENSINPRISER» for fire dager siden.

Advertisements

One response to “Norges største og mest virale Facebook gruppe

  1. Tilbaketråkk: Norges mest utskjelte partileder på Facebook « Colt Kommunikasjon

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s