Ikke glem ”Jungeltelegrafen”!

For en tid tilbake bestemte min far seg for at han skulle flytte til Virginia Beach i USA. Han hadde nettopp kjøpt seg ny seilbåt og fant ut at han like gjerne kunne seile den over dammen. Som sedvanlig ble jeg først forespurt om jeg kunne tenke meg å ta 6 uker fri og bli med på turen. Siden 6 uker ble litt i meste laget for en ung foretaker, måtte jeg takke nei. Straks kom neste forespørsel. Om jeg kunne lage en nettside eller blogg der han kunne legge ut oppdateringer og rapporter om turens gang, slik at familie og venner av mannskapet fikk mulighet til å følge med.

Jeg fant ut at den enkleste løsningen var å opprette en wordpress blogg. Steve Cooling Jr heter bloggen (og båten).

Som selvutnevnt bloggekspert overøste jeg min far med ideer og regler for hvordan bloggen burde være.

1. Bloggroll.

2. Linker til andre blogger.

3. Kommentering av andres blogger.

4. Linking fra relevante nettsteder.

5. Søkemotor optimaliserte tekster.

6. osv

7. osv

I det jeg sa ordet ”bloggroll” så jeg at min far ble tom i blikket. Alt som kom etter det hørtes for ham sikkert ut som, ” bla bla bla… bla bla bla… bla bla bla”. Etter foredraget mitt om sosiale medier og blogging sa min far, ”kan du ikke bare lage en side der du kan lime inn rapporter som jeg sender til deg på mail? Det eneste som betyr noe for meg er jo at de vi kjenner kan gå inn og se hvordan vi har det og at vi lever…”.

Selvfølgelig gjorde jeg som min far sa. Bloggen ble så enkel som mulig. Ingen tiltak for å øke trafikken. Etter de første dagene med rapporter gikk jeg inn for å sjekke statistikken. Til min forundring så jeg at bloggen hadde hatt mellom 200 og 500 visninger de første 5 dagene av turen. For en norsk blogger er ikke dette en dårlig start.

Som en ”yrkesblogger” fikk dette meg til tenke og analysere. Man har lett for å glemme den eldgamle metoden som baserer seg på at folk snakker sammen. Faktisk bokstavelig talt. Ikke bare gjennom blogger, nettsamfunn, IM og forum, men også med munnen… Jungeltelegrafen er et virkemiddel man ikke må glemme. Selv om vi lever i et høyteknologisk samfunn så prater folk fortsatt sammen via munnen…

Legg igjen en kommentar

