Tillit til bedrifter som blogger?

Sivilmarkedsføringsstudentene Anders Tranheim og Øystein Granhus ved Handelshøyskolen BI forsker på sammenhengen mellom blogging og tillit.

I sin masteroppgave har de utformet følgende spørreundersøkelse om Bedriftsblogg og tillit. Undersøkelsen tar ikke mer enn 4-5 minutter, og handler om blogg og tillit.

Se hvordan din tillit til bloggere er: Ta spørreundersøkelsen her.

Spørreundersøkelsen skapte delvis sterke reaksjoner hos noen av leserne av NRK Beta, som også har postet blogginnlegget Stoler du på bedriftsbloggere? Det stilles noen kritiske spørsmål til undersøkelsens utforming og metode.

Selv synes jeg at formuleringene til tider var litt uklare, noen spørsmål var helt like, og jeg stiller også spørsmålstegn til undersøkelsens validitet, fordi de som svarer på undersøkelsen vil ha svært ulike referanser i forhold til hva som skiler en bedriftsblogg fra en vanlig blogg. Se fem trender om bedriftsblogg og PR i fremtiden.

Noen vil antakeligvis mene at innholdet bestemmer dette, mens andre vil mene at det er personen(e) bak bloggen, mens andre igjen vil mene at bedriftsbloggen kun kan kvalifiseres som en bedriftsblogg dersom den ligger tilknyttet hjemmesiden, og oppdateres med klart «kommersielt» innhold.

Tillit til bedriftsbloggere er som tilliten til en vanlig blogger. Stoler du på personen som skriver? Møter han/hun forventningene til oppdateringer, kommentarpolitikk og innhold? Dette vil jo være individuelt, og det er ingen tvil om at bedrifter som blogger bør ha gode retningslinjer for bloggingen sin, men samtidig ikke drive med sensur, eller være redde for å mene noe. Man må kommunisere på bloggkanalens premisser etter beste evne. Se videoen under:

Selve temaet synes jeg er veldig spennende, og jeg håper Anders og Øystein har funnet mange gode case-studies, whitepapers og teori som ligger til grunn for masteroppgaven. Statistikk og undersøkelser tilknyttet tillit til bloggere, og spesielt tillit i forhold til bedrifter som blogger er veldig spennende for oss som jobber med sosiale medier.

Vi ønsker Anders og Øystein lykke til, og håper at våre kommentarer kan være til hjelp.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s