Dette kan næringslivet lære av Barack Obama

Vi har tidligere skrevet om hvordan den demokratiske presidentkandidaten, Barack Obama, har stor suksess i sosiale medier.

Og Obamas sterke tilstedeværelse i sosiale medier, har næringslivet mye å lære noe av. Ved å være tilstede i mange forskjellige kanaler lykkes han i å spre sitt budskap. Sjekk sliden under som handler om hva næringslivet kan lære av Obama. Vi i Colt likte spesielt den sliden der det står om et av virkemidlene som gjør deg synlig i sosiale medier – COLT, Comment On and Link To it!

Hjemmesiden til Obama, www.barackobama.com, inneholder mye informasjon og er svært dynamisk. I tillegg til den offisielle hjemmesiden, kan du finne Obama på;

Facebook, Youtube, Myspace, Flickr, Digg, Twitter, Eventful, Linkedin, Blackplanet, Faithbase, Eons, Glee, MiGente, MyBatanga, AsianAve, DNC Partybuilder (alle lenkene går direkte til Obama sin side!)

Det som imponerer er at alle profilene oppdateres jevnlig. Hyppige oppdateringer er viktige. Det handler jo om å faktisk være sosial, når man først driver aktiv kampanje i sosiale medier. For noen kan det være nærliggende å tro med så mange aktive sider vil ikke Obama ha tid til å drive valgkamp i «den virkelige verden», så her er det selvfølgelig staben som sørger for det meste av innholdet.

Advertisements

2 responses to “Dette kan næringslivet lære av Barack Obama

  1. Ja, det er et historisk sus over Obamas kampanje.
    Bruk av sosiale medier er en av faktorene for en slik suksess, men bak der igjen ligger en evne til å få folk med seg. Begeistring og engasjement er en form for drivstoff som det frivillige nettverket går på. Da må budskapet være tydelig, man må gi folk ting som de kan spre videre. Det handler også om «gammeldags» word of mouth.

  2. Ja, det er ingen tvil om at Obama har turt å stole på den kollektive intelligensen i sitt valgkamp-apparat. Samtidig har budskapet vært klart, spisset og annerledes. Han differensierer seg tydelig fra Bush og nåværende styresett, og kan på så måte også bære frukter av de dårlige økonomiske tidene i USA. Samtidig virker det som om Palins innmarsj i valgkampen, har stilt Obama litt i skyggen. Hva blir Obamas neste mottrekk?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s