The Green Finger Project – Klimastunt i Sosiale Medier

Jeg har for lenge siden vendt meg til å ignorere eller avvise gruppeinvitasjoner og applikasjoner på Facebook. Like før helgen fikk jeg imidlertid en gruppeinvitasjon som var litt spennende.

The Green Finger Project kan i første omgang høres ut som noe Finn Schjøll står bak, men er med nærmere ettersyn en verdensomfattende PR-kampanje med en moderne mediemix. Det er WWF som står bak klimastuntet The Green Finger Project har fremragende vis forsøkt å skape et grunnlag for synergieffekter mellom tradisjonelle og nye mediekanaler.

WWF har et klart definert sosialt objekt (den grønne fingeren), og en klar oppfordring til å delta i kampanjen. Det kan man gjøre ved å lage en enkel video, og legge den ut på YouTube. Samtidig følger WWF opp med å involvere pressen, ved å bruke kjendiser, politikere og kongelige. Se en av de inspirerende videoene under:

Norske ambassadører i WWF har selvfølgelig også fått norske kjendiser til å male fingeren grønn:

The Green Finger Project er et kjempespennende klimastunt med et stort potensiale til nyte godt av virale effekter. Det er imidlertid et par missing links… bokstavelig talt. Det er mulig jeg søker helt feil i Google, men jeg klarer ikke å finne en fast kampanjeside/nettside for kampanjen. Hvor er basen? Hvor kan jeg henvende meg for å gi noe ekstra? Den er visstnok på vei, så jeg håper at de får den opp å gå før lufta er ute av prosjektet. Her kan dere for øvrig se mitt bidrag (tok bare bilde jeg da, i første omgang…)

The Green Finger Project

The Green Finger Project - Redd Jorda, Beskytt Lykken

En slik kampanje kan skape stort engasjement. Derfor er det med litt bekymring at jeg registrerer at verktøyene og basen for å ta imot og behandle reaksjoner fra publikum ikke er tilstede. Utover dette observerer jeg også at det er gjort lite utover det grunnleggende ift. å seede og markedsføre videoene og YouTube-kanalen. Jeg savner også et bedre gjennomført konsept på Facebook-gruppen, og Flickr-kontoen er vel ikke helt igang ennå.

Det er mulig at klimastuntet er i en tidlig fase, men jeg håper at WWF drar nytte av sitt globale nettverk for å få maksimal utnyttelse av denne kampanjen. Jeg ser at engelskspråklige bloggere har benyttet greenfinger2008 som tag. Slike fellesnevnere bør man også ha en klar social media-strategi for, slik at man legger best mulig tilrette for virale effekter og høy grad av buzz på nettet. Jeg savner kanskje en klar strategi på hvordan få best synlighet og effekt ut av mediekanalene som har blitt valgt i mixen.

Hva synes dere om dette klimastuntet?

Bookmark and Share

Gi Kudos til denne saken!

Reklamer

4 responses to “The Green Finger Project – Klimastunt i Sosiale Medier

  1. Vel… det er litt uheldig at kampanjen lanseres offentlig uten at alt er klart. Nettsiden burde i det minste vært klar. MEN jeg vet jo ikke hvordan kampanjen går i de andre landene, og om den i det hele tatt er lansert der. Dette kan jo også være en langsiktig kampanje, hvor summen av alle bidragene kan gi kampanjen et viralt åndedrag og ny renessanse.

  2. Jeg ble forresten kontaktet av lederen for prosjektet i Norge på bakgrunn av dette blogginnlegget. Her kommer litt tilleggsinformasjon:

    Klimastuntet er et rent ungdomsinitiativ drevet av engasjerte ungdom uavhengig av WWF, det er jeg (Red: Maria) hovedsakelig som driver det frem her i Norge, og vi har 18 klima-ambassadører fra 9 land som er kjernen internasjonalt (se http://www.wwf.no/voyage og http://www.voyageforthefuture.org). Men siden dette prosjektet er en del av det etterarbeidet vi gjør (etter det klimatoktet vi var på i Arktis med WWF i sommer) for å engasjere ungdom, støtter WWF prosjektet (350.org for eks støtter det også).

  3. Noen kjappe tanker:
    – Er det litt i overkant med en hel finger? Hadde det gitt samme symbolverdi med feks en grønn fingernegl, og lettere å kopiere / spre videre? (Jeg mener, tusj på hud er ikke veldig sunt heller)
    – Jeg savner litt utløp for kreativiteten. Å farge en finger blir liksom ikke noe mer enn akkurat det. Å få gjøre sin egen vri (mer enn bare å skrive i håndflaten) , da er det lettere å få et naturlig engasjement.
    – Fint når engasjement og ideer kommer nedenfra. Men det bør også kampanjen gjøre synes jeg. Eirik Solheim er en mann med mange positive sider, men hvor kult er det for kidsa når noen ber dem om å gjøre nøyaktig det han gjør? Husk at hvis ting ikke greier å spre seg, fra person til person, vil det dø ut.
    – Savner også en form for historie her, å gi folk noe konkret å snakke om utover selve det med tusjingen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s