Norges mest utskjelte partileder på Facebook

Kristin Halvorsen er usynlig og mest upopulær blant brukerne på Facebook. Sosialistisk Venstreparti har heller ikke opprettet fanprofil for Halvorsen, og brukerne assosierer hennes navn med økte drivstoff priser. Best ut kommer Jens Stoltenberg, viser en undersøkelse foretatt av Colt Kommunikasjon. Frem til Stortingsvalget 2009 måler Colt buzz-temperaturen blant norske partier og partiledere i sosiale medier.

Det er kun Jens Stoltenberg og Lars Sponheim blant partilederne som har egen fanprofil på Facebook. Stoltenberg tok pole position og opprettet profil med VG Nett tilstede, og hittil har 10.900 brukere addet seg til som venn. Sponheim har 166 fans, dog har sauebonden fra Ulvik to for-grupper og statsministeren to imot-grupper.

Brukerne har blandet følelser for Siv Jensen. Det eksisterer tre for-grupper og fire imot-grupper, men den største gruppen «Siv Jensen som statsminister 2009» har 3313 medlemmer.

Jens Stoltenberg er månedens sammenlagtvinner og Kristin Halvorsen mottar månedenes kaktus med «sju imot-grupper». Den største gruppen «Avskaff regjeringa og Kristin Halvorsen for å få ned bensinprisene» har 1632 medlemmer. Heldigvis for Halvorsen er det liten aktivitet på gruppen, som ble etablert i kjølevannet av økte priser på drivstoff.

I undersøkelsen har Colt kun inkludert grupper med over 100 gruppemedlemmer. Buzz er summen av antall wall post, photos, video, posted items, discussion boards samt kommentarer brukerne har lagt inn på discussion boards. Negativt fortegn betyr at den største gruppen er en imot-gruppe.

Colt måler buzz på Youtube, Facebook og norske blogger fra måned til måned. Politikere må ikke undervurdere effekten av å være tilstede på slike arenaer. Vi håper partiene øker engasjementet i sosiale medier. Får politiske utspill og trender utslag i sosiale medier? Colt følger utviklingen med øyelupe.

Bookmark and Share

Gi Kudos til denne saken!

Advertisements

One response to “Norges mest utskjelte partileder på Facebook

  1. Tilbaketråkk: Politisk buzz analyse i sosiale medier part II «

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s